expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Legendární „maluch“, který motorizoval Polsko, má dnes 50 let


Dnes se trochu vrátíme v čase a na své si jistě přijdou milovníci historie a veteránů. Starší ročníky si neumí představit cesty socialistického Polska, ale i ty naše v minulosti, bez tzv. Malucha, tedy bez Fiatu 126p. První kusy auta, které lidé milovali i nenáviděli, opustily linku 6. června 1973. Pro Poláky byl Fiat 126p něco jako pro Brity Mini, pro Němce Volkswagen Beetle, či pro Francouze Citroen 2CV. Malé nepatrné auto italského původu se specifickým zvukem motoru přitom stálo za motorizací Polska. Tato legenda dokonce přežila pád socialismu a dnes slaví 50 let. A jaký byl její příběh?



První představení v roce 1972

Fiat 126p byl představen jako nástupce úspěšného Fiatu 500 Nuova na podzim v roce 1972 na autosalonu v Turíně. Novinka na svého předchůdce navázala nejen rozměry, ale také technickými parametry. Vozidlo bylo o 8 centimetrů delší a podstatně hranatější, přičemž bylo poháněno vzduchem chlazeným dvouválcem, který byl umístěn vzadu a poháněl zadní kola.

Plány polské vlády

V té době hledali představitelé polské vlády partnera pro licenční výrobu osobních aut. Jejich cílem bylo motorizovat zemi, pozvednout její průmyslovou výrobu a zvýšit tak životní standard obyvatel. Polsko mělo s výrobou Fiatů zkušenosti ještě z meziválečného období a od 60. let minulého století v zemi vznikal větší Fiat 125p, který však nebyl dostupný pro širší obyvatelstvo.

Polským komunistům v čele s Edwardem Gierkem na výrobě Fiatu 126p záleželo tak moc, že ​​došlo k rozšíření výrobní linky v závodě FSM v Bílsko-Biala a k výstavbě závodu ve městě Tychy. Tato investice patří k těm největším v 70. letech v Polsku. První kusy vozů přitom byly ještě vyrobeny z italských komponentů. Auto si u obyvatel velmi rychle získalo popularitu i přesto, že stálo 69 000 zlotých, což byl tehdy 2-letý průměrný plat.

Fiat 126p

Dvoudveřový 4-místný hatchback poháněl vzadu uložený vzduchem chlazený dvouválec s objemem 652 ccm s výkonem 16 kW a s pohonem zadních kol. Zrychlit na 100 km/h dokázal za 48 vteřin. Polská verze měla oproti té italské zvýšený podvozek, aby lépe odolávala nekvalitním cestám. Karoserie měla délku něco málo přes 3 metry. Vnitřní prostor byl skromný a stísněný, s kufrem, který měl objem kolem 100 litrů. Pokud se majiteli něco nevešlo do kufru, putovalo to rovnou na střechu. Je známo množství případů přepravování chladniček, kufrů či nábytku na střešním nosiči. Auto v Polsku převzalo funkci rodinného vozu, kdy na něm rodiny procestovaly obrovské vzdálenosti (dovolené do bývalé Jugoslávie, Rumunska či Bulharska).

Fiat 126p byl také znám nízkou úrovní bezpečnosti. Test německého časopisu Auto, Motor und Sport přišel s výsledkem, že posádka nemá šanci přežít náraz ani v rychlosti 40 km/h. Při crash testech došlo nejen k výrazné deformaci karoserie, ale ik odtržení úchytů bezpečnostních pásů, kdy figurína řidiče hlavou rozbila čelní sklo. Součástí karoserie byla i rez a vysoká poruchovost. Běžně se na vozidle jezdilo s otevřenou zadní kapotou, aby nedocházelo k výraznému přehřívání motoru.

Vznikl i kabriolet!

Fabryka Samochodów Malolitražowych (tedy továrna maloobjemových automobilů) dlouho vyráběla pouze základní variantu. Jedinou změnou do roku 1977 bylo zvýšení výkonu motoru na 17 kW. Italská verze Fiatu 126p měla již v tomto období plastové nárazníky a novou palubovou desku (polská verze až v roce 1984). Teprve ve druhé polovině 80. let přišel modernizovaný model Bis (1987), který měl výklopné třetí zadní dveře a kapalinou chlazený ležatý motor o výkonu 19 kW. Další modifikace jako Bombel, dodávka či kombi zůstaly jen v prototypové fázi. V roce 1991 se na trhu objevil kabriolet 126p El Cabrio Bosmal (určený pro německý trh), které se vyrobilo jen 500 kusů.

Vyráběl se iv Rakousku a vyvážel do Austrálie

Krátkou dobu se Fiaty 126p vyráběly také v rakouské firmě Steyer Puch, která do vozidel instalovala vlastní agregát. Kromě toho byly skládané iv bývalé Jugoslávii, za což získali Poláci modernější Zastavy 1100.

O model byl velký zájem i za hranicemi Polska. Maluchy se vyvážely do Itálie, Československa či do Maďarska. Kromě těchto zemí východního bloku byly dováženy i na Kubu či do Austrálie (jako FSM 650 Niki).

Fiat 126p po revoluci

Po pádu režimu v roce 1989 si Poláci mohli pořídit modernější vozidla, přesto se Maluch stále těšil oblibě. Poslední roky vznikal už v režii Fiatu, který odkoupil závody v Bílsko-Biala a v Tychách. Poslední kusy výběhové série Happy End se žlutou karoserií, z níž vzniklo 500 exemplářů, sešly z výrobních linek 22. září 2000. Za 27 let vzniklo neuvěřitelných 4600000 ¦Polsku. Potom Fiat začal v polských závodech vyrábět model Cinquecento, který však již nezískal takovou popularitu jako legendární Fiat 126p.

Polská nostalgie

Maluch dodnes vyvolává u většiny Poláků nostalgii a vzpomínky na mládí. „Bylo to něco neuvěřitelného. Vyplňovaly se pořadníky. Systém fungoval tak, že člověk musel nejprve vozidlo zaplatit, a pak několik měsíců a někdy i let čekat na tajemnou obálku s pozvánkou k odběru,“ vzpomínal před pár lety na svého prvního Malucha redaktor polského automobilového magazínu Stanislaw Uklanski.

I u vás vyvolal tento článek nostalgii a vzpomínky? Dejte nám vědět o vašich vzpomínkách v komentářích na našich sociálních sítích!

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 23.08.2024

100%
vše OK
review-person-icon
Spokojená zákaznice

zakoupeno na runder.cz 19.09.2024

100%
Rychlost a spolehlivost
review-person-icon
Spokojená zákaznice

zakoupeno na runder.cz 21.08.2024

100%
Zboží dorazilo rychle a dle popisu
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku